БНБ с промени в ЦКР: по-сигурен пазар и нова роля за кредитните посредници

БНБ с промени в ЦКР: по-сигурен пазар и нова роля за кредитните посредници Българската народна банка (БНБ) въвежда от 2026 г. важни промени в Централния кредитен регистър (ЦКР), насочени към ограничаване на злоупотребите и повишаване на защитата на потребителите. Те идват в контекста на устойчив ръст на кредитирането в страната и засилен интерес към прозрачност и доверие в отношенията между клиенти, банки и кредитни посредници. Промените ще окажат пряко въздействие не само върху банковите и небанкови институции, но и върху посредниците, сред които е и регистрираните в БНБ кредитни посредници, сред които е Creditchoice Ltd. По-бърза отчетност и ограничаване на измамите Досега банките и финансовите компании имаха срок от пет работни дни, за да въведат информация за нови кредити в ЦКР. Този период създаваше възможности за злоупотреби – недобронамерени кредитополучатели можеха да изтеглят няколко кредита преди системата да отчете първия. От 1 февруари 2026 г. този срок се намалява до два работни дни. По този начин банките, небанковите институции и посредници като Creditchoice Ltd. ще работят с по-актуални данни и ще имат възможност да направят по-прецизна оценка на кредитоспособността на клиентите. Тази промяна ще намали риска от натрупване на задължения и ще повиши сигурността в сектора. Съдебните решения – нова гаранция за справедливост От 1 януари 2026 г. финансовите институции ще бъдат задължени да подават незабавно информация към ЦКР за всички влезли в сила съдебни решения, които променят или анулират данни за даден кредит. Това е особено важно за клиенти, които са станали жертви на неправомерни действия или са оспорили невалидни задължения. Новият механизъм гарантира, че ако съдът обяви даден кредит за нищожен, това веднага ще се отрази в системата. За посредници като Creditchoice Ltd. тази промяна означава възможност да подпомагат клиентите си в процеса по възстановяване на тяхната кредитна история, като им осигуряват актуална и правдоподобна информация при кандидатстване за нови заеми. По-голяма прозрачност при прехвърлени кредити БНБ разширява обхвата на ЦКР, като включва и колекторските фирми и компаниите, които изкупуват или обслужват кредити. До момента подобни институции често оставаха извън обхвата на регистъра, което водеше до непълна и остаряла информация. След промените всеки участник във веригата на кредита ще бъде задължен да подава данни за неговото състояние и погасяване. Това ще повиши прозрачността и ще улесни посредници като Creditchoice Ltd., които работят с множество клиенти и банки, в процеса на консултиране и анализ на реалната задлъжнялост. Влияние върху клиентите и ролята на Creditchoice Ltd. За клиентите промените означават повече сигурност и възможност за навременна защита при грешни вписвания или измами. За посредници като Creditchoice Ltd. това е шанс да покажат още по-висок стандарт на професионализъм. Компанията предлага персонализирани консултации, базирани на точни данни от ЦКР, и подпомага клиентите при избора на най-подходящите кредитни продукти. Новите регулации ще дадат възможност за още по-надеждна комуникация между клиентите и банките, а посредниците ще се утвърдят като ключов елемент в процеса на кредитиране и защита на потребителите. Промените, въведени от БНБ, са ясен знак за модернизация и повишаване на прозрачността във финансовата система. Те поставят клиента в центъра на вниманието и утвърждават ролята на посредници като Creditchoice Ltd. като надежден партньор между гражданите и финансовите институции. В условията на продължаващ ръст на кредитната активност, подобни реформи не само ще намалят риска от злоупотреби, но и ще създадат по-справедлива, балансирана и устойчива среда за развитие на кредитния пазар в България.Българската народна банка (БНБ) въвежда от 2026 г. важни промени в Централния кредитен регистър (ЦКР), насочени към ограничаване на злоупотребите и повишаване на защитата на потребителите. Те идват в контекста на устойчив ръст на кредитирането в страната и засилен интерес към прозрачност и доверие в отношенията между клиенти, банки и кредитни посредници. Промените ще окажат пряко въздействие не само върху банковите и небанкови институции, но и върху посредниците, сред които е и регистрираните в БНБ кредитни посредници, сред които е Creditchoice Ltd.

По-бърза отчетност и ограничаване на измамите

Досега банките и финансовите компании имаха срок от пет работни дни, за да въведат информация за нови кредити в ЦКР. Този период създаваше възможности за злоупотреби – недобронамерени кредитополучатели можеха да изтеглят няколко кредита преди системата да отчете първия. От 1 февруари 2026 г. този срок се намалява до два работни дни. По този начин банките, небанковите институции и посредници като Creditchoice Ltd. ще работят с по-актуални данни и ще имат възможност да направят по-прецизна оценка на кредитоспособността на клиентите. Тази промяна ще намали риска от натрупване на задължения и ще повиши сигурността в сектора.

Съдебните решения – нова гаранция за справедливост

От 1 януари 2026 г. финансовите институции ще бъдат задължени да подават незабавно информация към ЦКР за всички влезли в сила съдебни решения, които променят или анулират данни за даден кредит. Това е особено важно за клиенти, които са станали жертви на неправомерни действия или са оспорили невалидни задължения. Новият механизъм гарантира, че ако съдът обяви даден кредит за нищожен, това веднага ще се отрази в системата. За посредници като Creditchoice Ltd. тази промяна означава възможност да подпомагат клиентите си в процеса по възстановяване на тяхната кредитна история, като им осигуряват актуална и правдоподобна информация при кандидатстване за нови заеми.

По-голяма прозрачност при прехвърлени кредити

БНБ разширява обхвата на ЦКР, като включва и колекторските фирми и компаниите, които изкупуват или обслужват кредити. До момента подобни институции често оставаха извън обхвата на регистъра, което водеше до непълна и остаряла информация. След промените всеки участник във веригата на кредита ще бъде задължен да подава данни за неговото състояние и погасяване. Това ще повиши прозрачността и ще улесни посредници като Creditchoice Ltd., които работят с множество клиенти и банки, в процеса на консултиране и анализ на реалната задлъжнялост.

Влияние върху клиентите и ролята на Creditchoice Ltd.

За клиентите промените означават повече сигурност и възможност за навременна защита при грешни вписвания или измами. За посредници като Creditchoice Ltd. това е шанс да покажат още по-висок стандарт на професионализъм. Компанията предлага персонализирани консултации, базирани на точни данни от ЦКР, и подпомага клиентите при избора на най-подходящите кредитни продукти. Новите регулации ще дадат възможност за още по-надеждна комуникация между клиентите и банките, а посредниците ще се утвърдят като ключов елемент в процеса на кредитиране и защита на потребителите.

Промените, въведени от БНБ, са ясен знак за модернизация и повишаване на прозрачността във финансовата система. Те поставят клиента в центъра на вниманието и утвърждават ролята на посредници като Creditchoice Ltd. като надежден партньор между гражданите и финансовите институции. В условията на продължаващ ръст на кредитната активност, подобни реформи не само ще намалят риска от злоупотреби, но и ще създадат по-справедлива, балансирана и устойчива среда за развитие на кредитния пазар в България.

Заяви среща с кредитен консултант

 

Споделете