Мария Петкова
Creditchoice Ltd. ни помага да финансираме мечтите си
Успехът в области като банковото дело и кредитирането изисква години на работа, последователно израстване и трупане на опит. Историята на Мария Петкова е удачен пример. Преди да основе през 2017 г. Creditchoice Ltd – компания за кредитно посредничество, тя е изкачила стъпалата в банковата йерархия от мобилен банков консултант до началник Отдел „Агентска мрежа“. Днес, след по-малко от десет години на пазара, Creditchoice Ltd е помогнала на хиляди клиенти успешно да финансират различни свои проекти. А като част от управлението на Асоциацията на кредитните посредници в България от 2019 до 2024 г., Мария Петкова е сред инициаторите на изготвянето на Етичен кодекс, който защитава потребителите, банките партньори и кредитните посредници от нелоялни практики.
Кредитирането е Ваша кариера вече 20 години. Защо решихте да създадете собствена компания?
Банковата ми кариера се разви в продължение на 12 години в една и съща банка. През това време научих кои са водещите приоритети при търсенето на кредитиране от крайните клиенти и как да създам и развия екип. Когато през 2016 г. влезе в сила Законът за ипотечните кредити на потребителите, с екипа ми трябваше да имплементираме нужните промени в документацията на банката.
Наблюдавайки поведението на клиентите на собствената ни агентска мрежа и това на клиентите на външните ни партньори, осъзнах, че клиентите все повече ще се нуждаят от сравнение между няколко банки преди да изберат банка за своя жилищен/ипотечен кредит. Разбрах, че бъдещето е в кредитното посредничество, което дава избор между оферти на различни банки, а не само от предложения на една банка.
Реших да създам кредитен посредник, защото бях убедена, че пазарът и потребителите много бързо ще узреят за тази услуга. По това време делът на кредитното посредничество беше не повече от 15-20% от общо отпуснатите жилищни/ипотечни кредити. Днес този дял е над 50%. От 2017 г. насам екипът на Creditchoice Ltd се увеличи от четири на 14 души. Досега сме помогнали на над 3000 клиенти да получат кредити на обща стойност над 300 млн. лева.
Какви професионални, етични и лични принципи заложихте в Creditchoice?
Коректни, принципни и безконфликтни отношения с банките партньори, с клиентите и в екипа. В нашата работа репутацията е от изключително значение. Хората трябва да знаят кои сме ние, как работим и защо да ни се доверят – та ние събираме от тях лична информация като семейно положение, доходи, деца, кредити, просрочия… Затова хората винаги трябва да проверяват репутацията на кредитния посредник, с когото имат намерение да работят. Да проверят дали има регистрация в БНБ и дали е член на Асоциацията на кредитните посредници в България (АКПБ).
В Creditchoice служителите работят на трудови договори ексклузивно за нас. Вътрешните ни процедури гарантират на потребителя избор от поне три банкови оферти за кредит. Ние сме и един от малкото посредници, които работим с 15 банки. Така клиентът има реална възможност за избор.
Как изглежда пазарът на кредити в България към момента?
Кредитирането в България остава изключително благоприятно. Въпреки прогнозите, че лихвите по потребителските и жилищните/ипотечните кредити ще растат, това така и не се случи. Средните нива на лихвите по жилищни кредити са 2,5%, а най-ниските са 2,18%. При потребителските кредити за физически лица лихвите започват от 4,25%, а средните нива са около 5,5%. Разбира се, за да се възползвате от най-добрата лихва, е важно да знаете коя банка на кои критерии държи при определянето на лихвите. Най-лесният и бърз начин да се направи подобно проучване е с кредитен посредник. Важно е и видът на кредита да се определи според целта.
Какво потребителите не знаят за кредитирането в България?
Много потребители не са наясно с лихвите и какъв вид кредит да изберат. Не знаят за доста специфични предложения и дали да изберат кредит с фиксирана или с плаваща лихва, кой е най-сигурният индекс при плаваща лихва, в лева или евро да бъде кредитът, колко и кои доходи банката би признала при разглеждането на искането.
Покупката на незавършени имоти има някои специфики. Например, при подписване на предварителен договор схемата за плащане от страна на инвеститора трябва да се съобрази с онова, което банката би одобрила. Затова горещо препоръчваме клиентът първо да получи предварително одобрение по доходи за кредит и след това да подписва предварителен договор за покупко-продажба, по който обичайно дължи и 10% капаро.
Банковото кредитиране се променя всекидневно. Ние сме тези, които се информираме и адаптираме своевременно спрямо промените. За това ни помага и специализираният софтуер, разработен за Creditchocie Ltd.
Има ли значение дали търсещият кредит клиент е българин или чужденец?
Банките предлагат кредити за чужденци, но имат специфични изисквания към тях – статут, от колко време и какво работят в България, размер на доходите му, може ли да предостави българин за съдлъжник и т.н. Невинаги при първата ни среща с чужденец той отговаря на изискванията на банките за кредитиране, но когато заедно начертаем стъпките и внесем яснота в сроковете нещата се случват.
Как, според Вас, ще се развие кредитният пазар в България в близкото бъдеще?
Поне до влизането ни в Еврозоната не очаквам резки промени, а и след това нещата едва ли ще се променят. България все още е на едно от последните места в Европа по покупка ни жилища с кредит – едва 10% от общия жилищен фонд. Кредитирането ще продължи да се развива с високи темпове.
При проектното финансиране имаме огромно предизвикателство – на практика ако имате бизнес идея, подплатена с документи, цифри, факти и т.н., но нямате съдлъжник с доказани доходи, почти няма вариант за банково финансиране. Качеството и обхватът на кредитното посредничество също трябва да се подобрят. Още много неща трябва да се направят, за да получава потребителят винаги качествена услуга.